30 de nov. de 2012

CAMBADOS INAUGURA EXPOSICIÓN DE FOTOS ANTIGAS DA VILA TOMADAS POLO XUÍZ BELLVER

SI ALGUNHA EXPOSICIÓN PAGOU A PENA VER EN TORRADO É A DO XUIZ BELLVER
A mostra inclúe unha película con tomas no mercado de Fefiñáns e a vida no porto 
a exposición titulada "Fotografías de J. Bellver, 1920-1950", que exponse no pazo de Torrado dende hoxe  30 de novembro e o 13 de xaneiro de 2013. 
José Bellver Álvarez estivo destinado en Cambados como xuíz, e durante a súa estancia na localidade tomou numerosas fotografías da vila, as súas rúas e monumentos e as súas xentes, recollendo escenas do mercado -que naquel entón aínda se celebraba en Fefiñáns- ou do traballo dos mariñeiros. 
O fondo documental de Bellver está custodiado no Museo de Pontevedra, e en Cambados veranse 62 imaxes, seleccionadas pola comisaria María Reyes Camiña. Na exposición tamén se inclúe unha película, na que se aprecian imaxes do mercado ou da actividade no porto, así como tomas do monte da Pastora ou o pazo de Ulloa. 

En 1923 José Bellver, natural de Ponferrada, chegou a Pontevedra para ocupar unha praza de maxistrado. Gran afeccionado á fotografía, o señor Bellver dedicouse durante décadas a percorrer toda a xeografía galega e exercer a súa paixón como fotógrafo, ata o seu falecemento en 1968. O seu legado foi rescatado nos anos oitenta, e depositouse no Museo de Pontevedra, que lle dedicou unha exposición. Ata aí a parte coñecida do séñor Bellver, a súa faceta como fotógrafo. Pero agora acaba de producirse un interesante descubrimento: o do José Bellver que rodaba cine nos anos vinte. "Non había constancia de que fixese películas. foi unha sorpresa que aparezan unhas latas case cinco décadas despois na casa onde faleceu en Pontevedra", explica Xes Chapela, director e guionista do documental Milímetros, que se está rodando a partir da aparición destas cintas. En total son 29 latas de película, que supón unhas tres horas de gravación, e están datadas entre 1929 e 1932. 
"Están rodadas nun formato inusual, de 9,5 milímetros, e cunha cámara marca Pathé, que foi a última cámara de cine mudo que houbo, xusto antes de pasar ás de oito milímetros", explica o director deste documental en fase de rodaxe, promovido por Matriuska e polo produtor Daniel Froiz. Como pasa en moitas ocasións, as latas apareceron case por casualidade, cando un familiar levou o material a dixitalizar a unha tenda de Pontevedra. "Avisáronnos, vimos o material e sorprendeunos. O responsable da tenda devolveu o material pero houbo un imprevisto. Non tomou nota do contacto, así que estivemos facendo indagacións ata que apareceu a familia de José Bellver", rememora Chapela sobre o proceso de procura, e a posterior "emoción de ver recuperadas unhas imaxes inéditas con máis de 80 anos de antigüidade, e que non se sabía nin que existían". 
Entre as tres horas de imaxes agora recuperadas, hai sobre todo imaxes de excursións e moito contido etnográfico. "Bellver rodaba desde a perspectiva dun turista: en tren, en coche ou en barco. Rodaba accións e paisaxes que lle chamaban a atención, en cidades como Vigo ou Madrid, ou pobos como Cambados e Redondela. Ata rodou un pequeno curto de ficción con amigos", explica o director de Milímetros sobre o contido das latas. Entre as imaxes que máis lle sorprenderon, Xes Chapela destaca "a presenza dun zeppelin sobre Cambados, seguramente a primeira vez que se vía, ou a estancia da Armada Inglesa en Vilagarcía". 
Nas filmaciones tamén se recollen faenas con pescantinas limpando peixe no peirao, ou modelos de embarcacións tradicionais en extinción, "un patrimonio interesantísimo e moi valioso a nivel etnográfico". Pero tamén hai escenas familiares, entre as que aparece de nena Alicerce Bellver, a única filla viva de José Bellver, e que tamén prestará o seu testemuño para o documental Milímetros. "Tratamos de facer un regreso aos mesmos lugares, pero 80 anos despois, filmado con diferentes formatos e creando unha trama sobre o valor da imaxe", comenta o director, quen avanza que "non será un documental ao uso sobre a aparición dunhas imaxes perdidas, senón unha reflexión sobre a memoria e o cine". O director e guionista Xes Chapela busca darlle unha mirada persoal a este material, afastado de códigos convencionais, e cunha liña argumental que avance case ao mesmo tempo que as indagacións, sen saber o que se vai a atopar. 
"Trátase de descontextualizar e reconstruír un material fílmico noutro diferente", reflexiona. As imaxes inéditas serán depositadas nos próximos días no Centro Galego de Arquivo dá Imaxe, onde tamén se rodará algunha secuencia para o documental. "Está aparecendo moito material dos anos vinte e trinta. Levamos unha boa serie, pero é certo que tamén a buscamos", di Guillermo Escrigas, director deste centro, que xa estaba seguindo a pista do material de José Bellver. 
"O material desa época é todo moi similar, un cine etnográfico onde se filma a roupa, a comida, a pesca ou as romarías. Para un que viña de fóra, isto resultáballe distinto e ata exótico", explica Escrigas, que como especialista en cine antigüo, lanza unha alerta: "Ás veces a xente non sabe o que ten en casa, e isto é un gran patrimonio de todos". Xusto o exemplo das latas do Sr. Bellver. Logo de cinco décadas nun baúl, serán depositadas no CGAI. E revisitadas no documental Milímetros

Ningún comentario: